maandag 23 februari 2015

FAQ: vegetariër zijn

Aangezien ik nu al een lange tijd vegetariër ben en ik nogal vaak de vraag krijg waarom ik dat ben geworden, dacht ik: 'Laat ik er iets over schrijven.' En zo gezegd, zo gedaan! In dit artikel heb ik de aan mij meest gestelde vragen op een rijtje gezet (met mijn antwoord erbij natuurlijk).




Sinds wanneer ben je een vegetariër?
Ik weet niet precies meer sinds wanneer ik een vegetariër ben geworden. Ergens in 2008 denk ik dat ik ben gestopt met dieren eten. Een paar jaar eerder was ik een jaartje vegetariër, maar toen was ik nog een klein meisje en miste ik de kibbeling en knakworstjes, waardoor ik het maar een jaar had volgehouden.

Waarom ben je een vegetariër geworden?
Doordat ik rond mijn elfde vegetariër wilde worden, moest ik op deze vraag rond die tijd hele goede argumenten verzinnen, omdat ik mijn moeder moest overtuigen. Mijn moeder vond het rond die tijd goed dat ik vegetariër wilde worden, als ik maar met goede argumenten kwam. In die tijd wist ik precies welk stukje vlees van welk dier kwam, dus daardoor vond ik het al heel moeilijk om het vlees te eten. In mijn hoofd zag ik dan hoe het dier ergens in de wei vrolijk stond te staan en... ja de rest daarvan bespaar ik jullie. Ook vind ik het heel oneerlijk hoe de mens aan zijn vlees komt. We laten de dieren gewoon als het ware kweken en ze hebben geen eerlijke kans om te ontsnappen aan het slachthuis. Ik vind dat elk dier gewoon lekker oud moet worden en een fijn leven moet hebben, maar dat is mijn mening, haha ;)

Mis je het eten van vlees niet?
Nee. Dat is een vraag die ik gewoon makkelijk kan beantwoorden. Heel veel mensen die ik tegenkom vinden het raar dat ik zonder het eten van vlees kan leven, haha. 'Ooh, ik zou er niet aan moeten denken om nooit meer vlees te eten! Dan mis ik echt mijn dagelijkse watikvoormijngevoelnodigheb-portie vlees.' Dat is iets wat zo ongeveer iedereen die ik tegenkom zegt als ze horen dat ik vegetariër ben. Het enige wat ik af en toe mis zijn kroketten. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor waar ik heel blij mee ben: de groentekroketten.

Gelukkig is er genoeg eten waar geen vlees in zit, zoals een van mijn
guilty pleasures: poffertjes (met een overload aan poedersuiker)


Vind je het niet vervelend als ik of iemand anders nu vlees ga/gaat eten?
Van mij mag iedereen eten waar die zin in heeft. Ik vind het helemaal niet erg als iemand vlees in mijn buurt eet. Ook vind ik het niet erg om mee te helpen met het koken van gerechten waar vlees in zit. Zolang ik geen vlees hoef te eten vind ik het best. Ik ben al blij dat iedereen in mijn omgeving rekening met mij houdt als ze met mij ergens gaan eten.

Ben je een echte vegetariër of een nep vegetariër? 
Deze vraag stellen mensen mij ook vaak en hier moet ik wel vaak om lachen. Wat mensen met deze vraag bedoelen is of ik alleen geen vlees eet of geen vlees en vis. Ik eet geen vlees en vis (gewoon helemaal geen dieren, want vissen zijn ook dieren). Maar ook hier geldt dat ik vind dat iedereen gewoon moet eten waar die zelf zin in heeft. Als je je er prettig bij voelt om geen vlees te eten, maar je eet wel vis, waarom zou je dan 'nep' zijn. Het is alleen dat je er een andere benaming voor hebt: pescotariër.

Eet je dan ook geen kaas en eieren en drink je dan ook geen melk?
Jawel, ik eet en drink nog dierlijke producten zoals eieren, kaas en melk. Mensen die helemaal geen dierlijke producten eten of bijvoorbeeld ook geen leren spullen hebben zijn veganisten. Wel ben ik erg gaan minderen met het eten en drinken van dierlijke producten. Of ik ooit helemaal veganistisch ga leven weet ik nog niet. 

Wat ik leuk vind om te merken is dat mensen in mijn directe omgeving (vooral mijn familie) veel minder vlees zijn gaan eten sinds ik vegetariër ben. Ze zijn erachter gekomen dat er veel lekkere vleesvervangers zijn en dat je ook veel gerechten kunt bereiden zonder vlees (en dat het dan ook nog heerlijk is!!). Ik probeer ook niemand te weerhouden van het vlees/vis/gevogelte/dieren-eten. 

Eet wat je lekker vindt en waar je je prettig bij voelt dan doe ik dat ook ;)

X, Marloes






Geen opmerkingen:

Een reactie posten