woensdag 1 april 2015

Analoge fotografie

Hoewel ik erg hou van foto's maken met een spiegelreflexcamera, vind ik het ook nog steeds leuk om aan analoge fotografie te doen. Wat ik het leukste vind aan analoge fotografie, is dat je de resultaten pas kan zien als je het fotorolletje hebt ontwikkeld en de foto's hebt afgedrukt.


Deze camera heeft mijn moeder ongeveer negentien jaar geleden gekregen. Ik vond het al sinds ik klein was leuk om hier foto's mee te maken. Dat moment dat je op het knopje drukt en je dan een 'foto-klik' hoort vond ik vroeger, en nu nog steeds, een leuk moment. Je weet dan dat je een foto hebt gemaakt en hoe die foto er ongeveer uitziet, maar je weet niet hoe de foto er precies uit ziet en hoe goed hij is gelukt.


Het is vaak grappig om op deze negatieven te kijken. Daarop zien de foto's er (natuurlijk) best anders uit.



Wat misschien een beetje een nadeel is aan analoge fotografie waarbij je het resultaat dus niet meteen ziet, is dat je het resultaat dus niet meteen ziet. Je weet dus niet of het beeld scherp is en hoe goed het object(/de persoon/het dier) dat je in beeld wilt brengen ook daadwerkelijk in beeld is.




Vooral aan deze foto vind ik dat je wel kunt zien dat deze camera redelijk oud is. De foto heeft een soort oude kleur over zich heen. Maar dat maakt de foto juist weer heel mooi.


Met wat voor camera maken jullie je foto's het liefst?

X, Marloes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten